💢 قانون گذاری، مکاتبه!، پیگیری؟

مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیمگیریها، قانونگذاریها و برنامهریزیهاست که میتواند چراغ هدایت دولت و ملت را به دست بگیرد.
مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها و مظهر اراده ملی است ونماد اصلی مردم سالاری دینی محسوب می شود.
بررسی طرح ها و لوایح، شرح و تفسیر قوانین عادی، وضع آییننامههای داخلی مجلس، حق تصویب همه پرسی، استیضاح، رای اعتماد به وزرا، سوال از رئیس جمهوری، تحقیق و تفحص و … در تعریف نمایندگی مجلس شورای اسلامی آمده است.
از جمله الزامات این است که آحاد مردم، نظرات، عملکرد و رویکردهای نمایندگانشان را بدانند تا امکان نقد، بررسی این عملکرد وجود داشته باشد.
از طرف دیگر، گزارش عملکرد خستگیناپذیر نمایندگان، قطعا سبب دلگرمی بیش از پیش مردم نسبت به انتخابشان میشود.
کسی که رای داده حق دارد بلکه باید پرسشگری کند و کسی که رای آورده باید پاسخ گو باشد. کسی که رای آورده باید در چارچوب برنامههای اعلام شدهاش به مردم گزارش دهد.
مشکلات خویش را باز کند و از موانع بگوید، صاف و صادق دردهای خود و جامعه خویش را با موکلان چشم انتظار در میان بگذارد تا مردم تکلیف خویش را بدانند.
همان گونه که مقام معظم رهبری می فرمایند: « …پاسخگویی یک «حقیقت اسلامی» است، این همان «مسئولیت» است. مسئولیت، یعنی هر انسانی در هر مرتبه ای که هست در درجه اول از خود سؤال کند. ببیند رفتار و گفتار و تصمیمگیری او تحت تأثیر چه بود… مسئولان بلند پایه کشور، قوای سه گانه تا آحاد مأموران و مدیران، همه باید پاسخگو باشند، پاسخگوی کار خود باشند، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آوردهاند و تصمیمی که گرفتهاند. این معنای پاسخگویی است. این یک حقیقت اسلامی است و همه باید به آن پایبند باشیم».
هم اکنون مردم توقع دارند تا تمام کارهای منطقه خود توسط نماینده پیگیری و انجام شود و مردم باید با شناخت کامل همواره وظیفه نمایندگان مجلس به عنوان نظارت و قانونگذاری را مطالبه کنند.
هرچند نماینده مجلس باید با دقت و جدیت مسائل و مشکلات مردم را بشنود و پیگیری کند ولی اساس کار آنها طبق مقررات همواره نظارت عالیه و قانونگذاری و اجرای مقررات کشور است.
در برخی از مواقع نگاه به نمایندگان مجلس برای اجرای کارها است در صورتی که وظیفه ایشان نظارت و قانونگذاری است و اگر این وظایف به خوبی انجام شود بسیاری از مشکلات حل می شود.
گاهی برخی از نمایندگان رسالتهای خود را در بُعد نظارت عالیه بر اجرای قوانین انجام نمیدهند که مردم باید این مطالبات را از آنها داشته باشند.
آنچه که پیرامون عملکرد سید یحیی سلیمانی و محمد رستمی دو نماینده محترم نیشابور بزرگ در خانه ملت باید مد نظر قرار گیرد پرداختن به همه ابعاد نمایندگی است که صرف مکاتبات نیست؟! ولزوما نیز مکاتبات را نمی توان پیگیری نامید؟! چون به نتیجه ای که مردم از آن انتظار دارند به عینه حاصل نگردیده است! و بطور میانگین شاید هر دو نماینده طی چهار سال دوران نمایندگی بیش از ۱۵۰ هزار مکاتبه؟! داشته باشند.
لذا پیشنهاد می گردد این دو بزرگوار با تشکیل تیمی منسجم پیگیر مکاتبات و مطالبات خویش باشند تا به سرانجام برسد وگرنه این مکاتبات در هزارتوی عریض و طویل سازمان بروکراسی کشور همچون مکاتبات نمایندگان ادوار گذشته شاید به فراموشی ! دست نیافتنی؟! سپرده شود و یا به سرانجام مطلوب نرسد.
ایشان می توانند در هنگام حضور خویش در شهرستان با رسانه ها ارتباط تنگاتنگ بیشتری داشته باشند و فعالیتهای خویش را به مرور زمان به مردم گزارش دهند و از اصحاب رسانه بازخورد آن را جویا شوند.
مهمترین مواردی که باید مد نظر قرار گیرد این است چنانچه با وزرای مختلف دیدار می کنند حتما مسئولین مرتبط آن حوزه کاری در شهرستانهای نیشابور بزرگ حضور داشته باشند تا پس از دستور مقام عالی وزارت در تهران پیگیری نمایند و پس از حصول نتیجه به شهرستان باز گردند در غیر این صورت در پیچ وخم های اداری نامهها و مکاتبات به نتیجه مطلوب نخواهد رسید!
امیدواریم با همدلی و وفاق همه مسئولین ، مردم ، نمایندگان و کارگزاران نظام بتوانیم گام های موثر و بزرگی را برای توسعه همه جانبه ایران اسلامی و به خصوص ابر شهر تاریخ ایران «نیشابور بزرگ» برداریم. ان شاءالله تعالی
♦️سیدباقر میرعلمدار- روزنامهنگار